Étrend demencia ellen, Mediterrán diéta: nem csak fogyhat vele, a demenciát is elkerülheti - EgészségKalauz


Éhezhet-e az agyunk? Demencia: Az első jeleket komolyan kell venni! A demencia különböző típusai világszerte az idős korral járó leggyakoribb betegségek.

Memóriavédő táplálkozás

A 85 éven felüli emberek egy-harmada szenved demenciában. A leggyakoribb formája az Alzheimer-kór.

HáziPatika A demenciával küzdő emberek gyakran elveszítik az étvágyukat, ami egyrészt számos kellemetlen és veszélyes egészségügyi következménnyel járhat, másrészt ápolásukat is jelentősen megnehezíti.

Az időskori elbutulás okait ugyan sokszor nem ismerjük, de életmódunk, ezen belül táplálkozásunk tudatos formálásával sokat tehetünk ellene. Prince professzor tanulmányában arra is rámutat, hogy az Alzheimer-kór és a demencia kisebb eséllyel jelentkezik azoknál, akik vigyáztak az agyuk egészségére. Graham Stokes professzor, a Bupa angol gyökerű nemzetközi egészségügyi hálózat demencia-központjának vezetője szerint mindez elérhető az agy aktívan tartásával, rendszeres tornáztatásával, egészséges étkezéssel és a sporttal is.

étrend demencia ellen

Hirdetés Memóriavédő táplálkozás Az agy az energiaigényünk százalékát használja fel, és - a súlyos éhezést kivéve - a vérben lévő cukrot tudja felhasználni, más tápanyagot nem. Ezért kiemelten fontos, hogy az étrendünk elegendő szénhidrátot is, főként keményítőt tartalmazzon ebben gazdagok például a lisztből készült termékek vagy a burgonyaamelyeknek összességükben a napi energiaszükséglet százalékát kell kitenniük.

Közismert tény, hogy a vércukorszintünk hatással van a hangulatunkra és a szellemi teljesítményükre, egy, a közelmúltban végzett vizsgálat pedig ki is mutatta, hogy a szénhidrátfelvétel fizikai aktivitás során is képes fokozni az éberséget és javítani a hangulatot.

Huszonnégy

Hogy előzhető meg a demencia kialakulása? A demencia elnevezés több különböző betegséget foglal magába, melyek a szellemi teljesítőképesség hanyatlásával és a személyiség változásával járnak együtt.

  • Vannak még csodák!
  • Apa és fia lefogy

A Táplálkozás-Életmód-Testmozgás TÉT Platform tudományos tanácsadói szerint a krónikus megbetegedések, mint például a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri problémák, a magas vérnyomás, a középkorúak elhízása, valamint a dohányzás bizonyítottan elősegítik a demencia kialakulását.

Ezzel szemben a kognitív teljesítményünket javíthatja a kiegyensúlyozott táplálkozás a fehérjék, zsírok - leginkább a növényi olajok - és a szénhidrátok kívánatos arányú felvétele, a bőséges vitamin- és ásványianyag-ellátottsága rendszeres testmozgás és szellemi aktivitás, továbbá a magasabb iskolai végzettség.

Követendő példák

A mediterrán típusú étrend is segíthet a demencia megelőzésében. A memóriánkat hosszabb távon védő étrendben a növényi alapú ételek kaphatnak nagyobb szerepet, ezek között lehetnek salátafélék vagy gyümölcsök.

Mindezt kiegészítheti kisebb mennyiségű sovány húsféleség, de leginkább halat érdemes fogyasztani. Az ételek elkészítéshez növényi olajokat, főként olívaolajat használhatunk, az étrendünket pedig sovány étrend demencia ellen és tejtermékekkel, teljes kiőrlésű gabonafélékkel tehetjük egésszé.

Legfrissebb cikkek

Prevencióval csökkenthető a demencia kialakulásának kockázata A Nemzetközi Alzheimer Társaság közzétette idei Világjelentését, amelyben azt hangsúlyozzák, hogy a demenciát még késői életkorokban is ugyanúgy potenciálisan csökkentheti a cukorbetegség és a magas vérnyomás féken tartása, mint a dohányzás beszüntetésére és a szív-érrendszeri megbetegedések csökkentésére tett intézkedések.

Elképzelhető, hogy az agyban lévő inzulinreceptorok fejtenek ki ilyen hatást, vagy maga a vércukorszint-emelkedés módosítja az agy glükózfelvételét.

étrend demencia ellen

A legvalószínűbb azonban az, hogy több, esetleg még nem ismert ok is állhat az étrendünk komplex memóriajavító tulajdonságának hátterében. Agyunknak tehát szénhidrátra van szüksége ahhoz, hogy jól működhessen. A szénhidrátszegény táplálkozás rövidtávon fejfájást, koncentrációs zavart, idegességet, feszültséget, szédülést idézhet elő.

étrend demencia ellen

Hosszabb távon azonban jelentősen étrend demencia ellen a demencia bekövetkeztének esélyét azáltal, hogy az agy nem jut megfelelő mennyiségű cukorhoz a vérkeringésből. Nem kívánatos azonban a szükségesnél több szénhidrát, elsősorban cukor rendszeres fogyasztása sem, mivel ez a szabályozó mechanizmusok kimerüléséhez és ezzel együtt az agyi étrend demencia ellen sérüléséhez is vezethet.

Ezt a 10 ételt fogyasszuk a szellemi frissességért | Sokszínű vidék

Mit kell tudni az Alzheimer-kórról? A betegség következtében a szellemi képesség nagymértékben romlik, esetenként az érintett életvitelét, önellátását súlyosan megnehezíti vagy ellehetetleníti.

Gyorséttermi ételek, egyéb bő zsírban sütött ételek; Édességek. Gyümölcsök esetében például CSAK a bogyós gyümölcsök fogyasztását támogatja.

Jellegzetessége, hogy az agyszövet károsodik és elsorvad, a beteg elfelejti hozzátartozói nevét, a mindennapi használati tárgyak megnevezését, károsodik a tanulási képesség, sérül a szóbeli kifejezőkészség és képzelőerő is, valamint romlik a tájékozódó- és az ítélőképesség is. A hangulat ingadozni kezd, felléphet depressziós, nyugtalanság, makacsság.

étrend demencia ellen

A szociálisan visszahúzódó beteg előbb-utóbb agresszívvá is válhat, és viselkedészavarok is jelentkezhetnek nála. Az Alzheimer kór progresszív, azaz folyamatosan rosszabbodó és degeneratív, azaz látható ok nélkül bekövetkező betegség. Okát nem ismerjük, azonban az utóbbi évtizedekben több hajlamosító tényezőt is sikerült kimutatni, ahogyan ezt az előbbiekben vázoltuk, illetve megfigyelték azt is, hogy családi halmozódás esetén bizonyos gének szerepet játszanak a betegség öröklésében.

Mit kell tudni az Alzheimer-kórról?

Minden erőfeszítés és számos kutatás ellenére még nem áll rendelkezésünkre oki terápia az Alzheimer-kór gyógyítására. Csak olyan gyógyszerek kaphatók, amelyekkel az életminőség javítható, de romlás nem állítható meg.

Ez a 11 tünet artériás trombózisra utal A londoni Alzheimer-kór nemzetközi konferenciáján bemutatott új kutatások szerint azok maradtak egészségesebbek idősként is, akik követik a mediterrán vagy a hasonló MIND étrendet. Náluk harmadára csökkent a demencia kockázata. McEvoy hangsúlyozta, hogy mivel a tanulmányt egy országosan reprezentatív idősebb népességben végezték, "az eredmények a nagyközönség szempontjából relevánsak". Étrend változtatással el lehet kerülni a demenciát Nagyon könnyen megtalálható a mediterrán étrendnek az alapja a zöldségesnél. Hozzá tartozik a brokkoli is, mely a legtöbb tápanyagot tartalmazza, és csupán 30 kalória.

Bár előfordulnak olyanok, akik évtizedeket töltenek Alzheimer-kórosként, az átlagos túlélési idő a diagnózistól mindössze 8 év. Használjunk memóriát segítő módszereket a nehezen felidézhető dolgok, például telefonszámok, napi teendők megjegyzésére.

  • MIND-diétával a demencia ellen MIND-diétával a demencia ellen Zöld leveles zöldségekben, babfélékben, bogyókban és teljes kiőrlésű gabonában gazdag diétával lassítani lehet a kognitív képességek időskori hanyatlását — írja egy amerikai tanulmányra hivatkozva az MTI.
  • 7 kg fogyás 6 hét alatt

Aludjunk eleget, hiszen az agy ekkor dolgozza fel és raktározza el az eseményeket, élményeket. Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan, kifejezetten odafigyelve a szénhidrátok megfelelő mennyiségű fogyasztására.

Olvassunk sokat, mivel az olvasás folyamatosan karbantartja az agyat.